Dieta wątrobowa dla Seniora | goodcare | porady GoodCare

Dieta Wątrobowa

    W każdym wieku nasz układ pokarmowy może dać znać, że nie traktujemy go zbyt dobrze.

Choroby wątroby takie jak stłuszczenie, zapalenie, zwłóknienie czy marskość wątroby jak również inne schorzenia układu pokarmowego takie jak choroby trzustki, jelita grubego, pęcherzyka i dróg żółciowych są bardzo często spotykane u seniorów. Zastosowanie diety wątrobowej i ścisłe trzymanie się jej wytycznych może bardzo poprawić komfort życia pacjenta jak również wydłużyć jego życie.

Najważniejsze zasady diety wątrobowej

1. posiłki spożywaj w małych porcjach, żeby nie obciążać wątroby

2. podziel posiłki na 5-7 porcji w ciągu dnia

3. wszystkie warzywa i owoce gotuj (najlepiej na parze) i dobrze rozdrobnij

4. zupy gotuj na wywarach warzywnych, a nie mięsnych, które są zdecydowanie trudniejsze do strawienia przez nasz układ pokarmowy

5. zabronione jest smażenie i pieczenie w tłuszczu mięs czy warzywach

6. unikaj ostrych przyprawa przy przygotowywaniu posiłków

7. ogranicz tłuszcze i sól

8. wypijaj codziennie co najmniej 2 litry płynów

9. zrezygnuj z kawy i alkoholu

10. ostatni posiłek zjedz 2-3 godziny przed snem

11. pamiętaj o aktywności fizycznej np. codzienny spacer i niech wymówką nie będzie brzydka pogoda

Przykładowy jadłospis na cały tydzień

Poniedziałek:

ŚNIADANIE płatki kukurydziane z chudym mlekiem, jogurt naturalny, obrane jabłko, herbata z cytryną

DRUGIE ŚNIADANIE sałatka owocowa z brzoskwiń, truskawek i jabłek, herbata owocowa

OBIAD krupnik z ryżem, chuda cielęcina duszona z marchewką i buraczkami, ryż, sok owocowy

PODWIECZOREK krakersy, biszkopty, mleko niskotłuszczowe

KOLACJA sałatka z drobno pokrojonych warzyw z koperkiem i odrobiną oleju słonecznikowego, chleb pszenny, galaretka owocowa, herbata ziołowa

Wtorek:

ŚNIADANIE jajecznica z białek kurzych ze szczypiorkiem, pieczywo razowe z niewielką ilością masła, herbata owocowa

DRUGIE ŚNIADANIE chudy twaróg z niskotłuszczowym jogurtem i truskawkami, krakersy

OBIAD zupa pomidorowa bez śmietany z makaronem, polędwica duszona z marchewką, kasza jęczmienna, kompot truskawkowy

PODWIECZOREK suszone morele, biszkopty, sok pomarańczowy

KOLACJA zupa owocowa z chudym mlekiem i makaronem, nektarynka, herbata z miodem

Środa:

ŚNIADANIE omlet z ubitej piany z koperkiem, chleb razowy z masłem, mleko niskotłuszczowe

DRUGIE ŚNIADANIE nektarynka i jabłko (obrane), truskawki

OBIAD zupa jarzynowa z lanym ciastem, pulpety z cielęciny, buraki z jabłkami w zawiesinie, gotowany makaron, nektarynka, herbata z miodem

PODWIECZOREK budyń waniliowy, piernik

KOLACJA pierogi leniwe, marchew utarta z jabłkiem z dodatkiem soku z cytryny, herbata z miodem

Czwartek:

ŚNIADANIE gotowane jajko na miękko, chleb razowy, płatki owsiane na chudym mleku, woda mineralna

DRUGIE ŚNIADANIE sałatka warzywna z octem winnym, pieczywo pszenne

OBIAD zupa pomidorowa z makaronem, pierś z kurczaka grillowana w folii, duszona marchew, ryż, tarty seler, kompot owocowy

PODWIECZOREK koktajl owocowy z chudym mlekiem, herbata owocowa

KOLACJA chleb razowy z masłem, chudą wędliną, twarożek, niskotłuszczowe mleko

Piątek:

ŚNIADANIE: manna na mleku, pieczywo pszenne z masłem i chudym twarogiem, świeża pomarańcza, słaba kawa

DRUGIE ŚNIADANIE bułka razowa, chudy ser, pomarańcza

OBIAD zupa jarzynowa, ziemniaki w mundurkach, ryba sola w folii, sałata zielona polana kefirem, herbata ziołowa

PODWIECZOREK galaretka owocowa, jabłko pieczone, krakersy

KOLACJA chudy kurczak w galarecie, pieczywo chrupkie, chudy ser, pomidor, kawa zbożowa z chudym mlekiem

Sobota:

ŚNIADANIE chleb razowy z marmoladą, twarożek, płatki kukurydziane na chudym mleku, słaba kawa

DRUGIE ŚNIADANIE galaretka, obrane jabłko, sok z pomarańczy

OBIAD zupa kalafiorowa, chuda pieczeń (nie za ciepła), surówka z selerów i jabłek, ryż, obrany ogórek, galaretka owocowa, kompot owocowy

PODWIECZOREK brzoskwinie, biszkopty

KOLACJA bułka pszenna, chuda wędlina i ser, pomidor, utarta marchewka z sokiem z cytryny i cynamonem, sok grejpfrutowy

Niedziela:

ŚNIADANIE musli owocowe, pieczywo razowe z masłem i chudą szynką, sok pomidorowy

DRUGIE ŚNIADANIE jogurt niskotłuszczowy, sucharki, napój owocowy

OBIAD chudy rosół, pstrąg duszony na parze, pomidory, ziemniaki puree z koperkiem, potarta marchewka, kompot jabłkowy

PODWIECZOREK kefir, piernik

KOLACJA pieczywo pszenne, chudy ser, pomidor, herbata z cytryną

SMACZNEGO